Lakien säätelemä toimintaympäristö
Joukkoliikenteen järjestämistä koskevat lait säädetään suurelta osin EU:ssa. Paikallisliikenneliitto seuraa eurooppalaisen lainsäädännön valmistelua UITP:n EU-komiteassa (EUC).
Joukkoliikenneviranomaiset järjestävät liikennepalveluita EU:n palvelusopimusasetuksen ((EY) N:o 1370/2007 mukaan, kansallisen Lain liikenteen palveluista 320/2017 ja Lain vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016 mukaan. On myös muita julkisen rahan käyttöä ja julkista toimintaa sääteleviä kansallisia lakeja, joita toiminnassa noudatetaan.
EU-lainsäädännön tavoitteena liikennepalvelujen osalta on eurooppalaisen sisämarkkinan luominen samanlaisilla ehdoilla kaikissa jäsenmaissa. Joukkoliikennemarkkinan vapauttaminen kilpailulle palvelusopimusasetuksen mukaisesti toteutettiin Suomessa 2009 säädetyllä joukkoliikennelailla, jossa siirtymäajat palvelusopimusasetuksen mukaiseen markkinaan olivat pitkiä vuoteen 2014-2019 saakka.
Raideliikenteen markkinan avaamista koskeva EU -lainsäädäntö tuli voimaan joulukuussa 2016.
Kansallista erityisalojen hankintalakia sovelletaan sellaisten verkkojen rakentamiseen, huoltoon, ylläpitoon sekä tarjoamiseen, joiden tarkoituksena on tarjota julkisia kuljetuspalveluita rautateitse, raitioteitse, automatisoiduin järjestelmin, johdinautoilla, linja-autoilla, kaapeliradoilla tai metrolla. Lakia sovelletaan myös kuljetuspalvelujen tarjoamiseen kuljetuspalvelujen verkossa. Kuljetuspalvelujen verkolla tarkoitetaan palvelua, jota tarjotaan viranomaisen toiminnalle asettamien ehtojen mukaisesti. Ehdot voivat koskea liikennöitäviä reittejä, käytettävissä olevaa kuljetuskapasiteettia tai vuorotiheyttä.
Tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulivat Lain liikenteen palveluista säätämänä voimaan 1.1.2018.